muttliv.blogg.se

#feminism #kvinnokamp #klasskamp #patriarkathat #krossanormen

tidsmaskinen Paradise Hotel

Kategori: Allmänt

Även om jag starkt ogillar denna form av program och egentligen inte vill bidra till uppmärksamheten kring det så är ju även jag bara en människa och måste ändå få spy lite galla över detta normuppmuntrande, utseendefixerade och bakåtsträvande fenomen.
 
Alltså det är ju inte så att jag aldrig har tittat på Paradise Hotel. När de första säsongerna gick på TV4, för många år sedan, så satt även jag klistrad framför detta och hatade Olinda och hejade på vem-det-nu-var-som-vann. Som ung tonåring och tjej så krävdes det inte mer än ett program innan jag var helt övertygad om att min kropp inte dög, att pengar spelar roll för hur populär och åtrodd en är och att det viktigaste i slutändan är att alltid ha en partner - och har han (ja, inte ens hen) inte magrutor eller tatueringar så är han ingenting att ha.
 
Ni kanske tycker jag är hård? Detta är min upplevelse av programmet och jag har aldrig fått någonting gott ut av det, och jag tvivlar på att det skulle vara någon ändring på det idag. En del hävdar att en får ta det för vad det är, det är enkel kvällsunderhållning. Vad jag då inte förstår är varför vi måste ha enkel kvällsunderhållning som flyttar oss tillbaka i tiden, när enkel kvällsunderhållning kan vara både normbrytande och framåtsträvande. Det är ju i denna enkla kvällsunderhållning som vi bygger populärkulturen och också vårat samhälle. Varför ska vi då fortsätta gnugga in den sunkiga bilden av att det perfekta är att smala, solbrända brudar är ihop med vältränade, tatuerade män? Jag säger inte att det är fel, förhållanden och människor ser olika ut, men det är just det som Paradise Hotel inte visar!
 
Hur kan vi dessutom förvänta oss att vi ska kunna lämna vårat intoleranta samhälle bakom oss när det på bästa sändningstid visas en stark och rotad form av hetronormen? Så vitt jag vet så finns det inget utrymme för HBTQ-personer på Paradise Hotel. Detsamma gäller för överviktiga eller funktionsnedsatta. Det skrämmer mig att ett program som drar så många unga tittare inte inkluderar olika typer av människor och istället spär på de fördomar och förtryck som redan är alltför utbredda i vårat samhälle. Men det sorligaste med det hela är väl att intresset är brinnande hett och att folk inte ifrågasätter, trots att de egentligen vet att det kanske inte känns eller är helt rätt.
 
Jag säger: våga stå upp för vad du tycker, våga stå emot Paradise Hotel-vågen, våga vara PK och jobbig och den tråkiga kompisen för vill du bidra till att vårt samhälle ska backa backa backa istället för att utvecklas? Varje litet steg och ställningstagande är en del av den stora feministiska flodvågen som är på väg in över Sverige, den vågen som jag uppmuntrar och är stolt över.
 
 
Sol,bad och flirt är härligt för alla, inte bara för normens främsta tjänare.
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: